Hoe voorkom je Zweetoksels?

Hoe voorkom je Zweetoksels?

 

Zweten is een natuurlijk proces: iedereen doet het. Maar als je last hebt van overmatig zweten, kan dat een flinke impact hebben op je dagelijks leven. Overmatig zweten is meestal geen gevolg van een ongezonde levensstijl – in veel gevallen is het gewoon een kwestie van aanleg. Toch kun je de vervelende gevolgen ervan deels voorkomen door aanpassingen in je dagelijkse routine. Het grootste voordeel? Je kunt deze oplossingen direct thuis toepassen. Sterker nog: je kunt er vandaag nog mee beginnen.


Op zoek naar de perfecte oplossing
Overmatig zweten kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het het gevolg van een medische aandoening genaamd hyperhidrosis. Het kan ook een symptoom zijn van een onderliggend medisch probleem, of een bijwerking van medicatie. Maar wat de oorzaak ook is: het is een probleem dat verregaande gevolgen kan hebben. Het zweten zelf kan vaak geen kwaad, maar de psychologische effecten ervan wel: mensen die overmatig zweten ervaren vaak angst en onzekerheid en worden daardoor belemmerd in hun sociale en professionele leven. Dat kan zelfs zo ver gaan dat ze bepaalde situaties en plekken vermijden om hun zweetplekken te verbergen voor de buitenwereld.

Zweet kan je leven dus behoorlijk in zijn greep houden. Dat wil zeggen: als je het de kans geeft. Als je dit artikel leest, heb je waarschijnlijk besloten om de strijd aan te gaan met zweet en op zoek te gaan naar een oplossing. Dat is een belangrijke eerste stap op weg naar een leven vrij van zorgen om zweet. Bij jouw zoektocht naar de perfecte oplossing is het belangrijk om te onthouden dat ‘wat werkt’ voor iedereen anders is. Vaak is de beste oplossing een combinatie van verschillende middelen, aanpassingen en behandelingen. Oftewel: er is geen one-size-fits-all oplossing. Je zult gaandeweg moeten uitvinden wat voor jou werkt. Dit overzicht van oplossingen is bedoeld om jou op weg te helpen in je zoektocht.
Oplossingen voor zweten zijn onder te verdelen in verschillende categorieën: 
  1. Persoonlijke verzorging
  2. Kledingkeuze
  3. Aanpassingen in je dieet
  4. Stressreductie
  5. Natuurlijke oplossingen
Zorg voor een optimale persoonlijke hygiëne
Eén van de beste wapens in de strijd tegen zweet is een effectieve antiperspirant. Antiperspirant is iets anders dan deodorant: deodorant bestrijdt de bacteriën op de huid die een vervelende zweetgeur veroorzaken, terwijl antiperspirant ervoor zorgt dat de zweetporiën verstopt raken. Antiperspirant voorkomt dus dat je überhaupt gaat zweten. Het werkzame bestanddeel in de meeste antiperspiranten is aluminium. Het is verkrijgbaar in verschillende concentraties: sommigen zijn verkrijgbaar in de winkel, anderen alleen op doktersvoorschrift.

Voor een optimale werking is het van belang om antiperspirant op de juiste manier aan te brengen:
  • Gebruik antiperspirant op een schone en droge huid – na het douchen en nadat je huid volledig is opgedroogd.
  • Breng antiperspirant ’s avonds aan. Het heeft dan de hele nacht de tijd om in te werken op de huid, waardoor het de volgende dag effectiever is. Je kunt het ’s ochtends nog een keer herhalen.
  • Wacht met aankleden todat de antiperspirant helemaal is ingetrokken.
Het scheren van je oksels is een belangrijk onderdeel van je persoonlijke verzorgingsroutine. Je gaat hierdoor niet minder door zweten, maar het heeft wel andere voordelen. Je antiperspirant kan zijn werk beter doen als het in direct contact komt met de huid. Haren houden bovendien vocht vast en zorgen ervoor dat zweet en bacteriën zich ophopen, wat zorgt voor zweetplekken en een vieze zweetgeur. Weg ermee, dus.

Kies bij het kopen van verzorgingsproducten tot slot voor de juiste doucheproducten. De karakteristieke geur van zweet is in feite niet afkomstig van zweet zelf (dat bestaat namelijk voor 99% uit water), maar ontstaat wanneer zweet zich mengt met bacteriën op de huid. Een milde scrub en een antibacteriële douchegel zijn effectieve middelen om bacteriën op de huid te verwijderen en zo een vervelende zweetgeur te voorkomen.



Neem je garderobe onder de loep
Om zweetplekken te voorkomen, is het essentieel om te kiezen voor kleding die gemaakt is van de juiste materialen. Dat betekent: natuurlijke, ademende materialen die vocht absorberen en lucht doorlaten. Materialen die bij uitstek geschikt zijn, zijn katoen, linnen en bamboe. Vermijd synthetische materialen zoals polyester, viscose en lycra. Houd daarnaast rekening met de kleur van kleding: op donkere kleuren en patronen is zweet minder goed zichtbaar dan op lichte en felle kleuren.

Een andere oplossing voor zweetplekken is het gebruik van speciale onderkleding. De T-shirts van Fibershirts hebben bijvoorbeeld ingenaaide okselpads, die bestaan uit drie lagen. De middelste laag is waterbesteding en zorgt ervoor dat zweet niet zichtbaar wordt aan de buitenkant van je shirt. De shirts zijn ook nog eens gemaakt van organische microvezels, die superabsorberend zijn. Een zweetbestendig ondershirt is de redder in nood voor mensen die extreem veel zweten en voor stressvolle situaties die gepaard gaan met extreem zweten.

Om je kleding vlek- en geurvrij te houden, is het tot slot van belang om die op de juiste manier te wassen. Dat betekent vooral dat je zweet niet de kans moet geven om in te trekken: was of spoel je kleding zo snel mogelijk na het dragen. Je kunt zweetplekken eventueel voorbehandelen met een speciaal daarvoor bedoeld wasmiddel.



Let op wat je eet en drinkt
Een effectieve aanpak van zweten stopt niet bij de buitenkant van je lichaam, maar gaat ook over wat je in je lichaam stopt. Sommige voedingsmiddelen staan erom bekend zweten te ‘triggeren’, terwijl andere de kans op ongecontroleerd zweten juist verkleinen. Over het algemeen geldt dat voedingsmiddelen die moeilijk te verteren zijn ervoor zorgen dat je lichaam extra hard moet werken, waardoor de interne lichaamstemperatuur oploopt en de kans op zweten toeneemt.
Voorbeelden van voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden:
  • Bewerkte voedingsmiddelen met weinig voedingsstoffen, weinig vezels, veel zout en veel suiker. Denk aan ‘fast food’, wit brood, koekjes en chips.
  • Pittig eten, zoals sambal en wasabi. De natuurlijke reactie van het lichaam hierop is de zweetklieren in werking te zetten.
  • Alcohol en drankjes met cafeïne, zoals koffie en thee. Die stimuleren de hartslag, bloeddruk en lichaamstemperatuur, met zweten tot gevolg. Nicotone heeft een vergelijkbaar effect.
Voedingsmiddelen die je juist extra kunt innemen om zweten te verminderen:
  • Voedingsmiddelen die makkelijk te verteren zijn en de spijsvertering bevorderen, zoals amandelen, granen, bananen, yoghurt en zuurkool.
  • Verse groente- en fruitsoorten met veel voedingsstoffen en een hoog watergehalte, zoals spinazie, paprika, komkommer, grapefruit, (water)meloen en druiven.
  • Drankjes met eem kalmerend effect, zoals cafeïnevrije groene thee of kamillethee.
Het is bovendien essentieel om gehydrateerd te blijven door veel water te drinken. Een goed gehydrateerd lichaam zweet minder. 
Minder stress betekent minder zweet

Stress is een belangrijke ‘trigger’ voor zweten. Wanneer je stress ervaart, activeert dit een ‘fight or flight’ reactie in je lichaam, die gepaard gaat met een verhoogde harstlag, ademhaling, lichaamstemperatur en zweetproductie. Als je je stressniveau onder controle hebt, heb je je zweten dus ook deels onder controle. Hóe je het beste kunt ontstressen is natuurlijk heel persoonlijk. Een aantal effectieve manieren om stress in het dagelijks leven tegen te gaan:
  • Regelmatig mindfullnes, yoga en meditatie beoefenen
  • Tijd maken voor ontspannende bezigheden, zoals lezen
  • De natuur opzoeken, bijvoorbeeld door een strand- of boswandeling te maken
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen leren toepassen
Ook sporten vermindert stress, doordat het de aanmaak van endorfine bevordert. En het heeft een bijkomend voordeel: door te sporten train je je lichaam om efficiënter te zweten. Je lichaam leert door te sporten om tijdens lichamelijke inspanning sneller en meer te zweten, maar in ‘normale’ situaties juist minder.

Toch zul je soms geconfronteerd worden met stressvolle situaties. Die kun je beter aan wanneer voorbereid op pad gaat. Zorg ervoor dat je een noodpakketje bij je hebt om zweet te lijf te gaan, voor het geval dat nodig is. Daarin stop je bijvoorbeeld tissues of babydoekjes, een extra shirt, antiperspirant en eventueel een handventilator.



Natuurlijke oplossingen tegen zweten
Er bestaan ook natuurlijke middelen tegen zweten die je misschien wel gewoon in je keukenkastje hebt staan. Hoewel de effectiviteit vaak niet bewezen is, zweren sommige mensen erbij. Het is dus zeker de moeite van het proberen waard. Denk bijvoorbeeld aan de volgende middelen:
  • Sommige kruidenextracten zoals salie, kamille, valeriaan, Sint Janskruid, witch hazel en sandelhout worden verondersteld een zweetremmende werking te hebben. 
  • Essentiele oliën zoals tee tree oil kunnen worden ingezet om bacteriën die de vorming van zweetgeur veroorzaken te bestrijden.
  • Bepaalde huis-, tuin- en keukenmiddeltjes kunnen worden verwerkt in topicale middelen tegen zweten, die je op de huid aanbrengt. Zout, citroen, azijn en baking soda zijn hiervan bekende voorbeelden.
Als niets werkt: medische behandeling
Heb je alles geprobeerd, maar lukt het je toch niet om jouw zweetoksels onder controle te krijgen? Weet dan dat er medische behandelingen bestaan die jouw klachten kunnen verlichten. Lees alles over de medische behandelingen voor overmatig zweten in dit artikel.

 

0 opmerkingen

Plaats een opmerking

Alle opmerkingen worden binnen 24 uur beoordeeld

Nederlands