Wat te doen tegen zweetaanvallen? 9 Tips tegen zweetaanvallen

Wat te doen tegen zweetaanvallen? 9 Tips tegen zweetaanvallen

Ken je dat? Het ene moment zit je rustig in je stoel en is er niks aan de hand, het volgende moment breekt het zweet je aan alle kanten uit en loopt het in straaltjes van je rug af. Als je dit herkent, heb jij waarschijnlijk ook last van zweetaanvallen. Waardoor die zweetaanvallen komen verschilt per persoon, maar één ding is zeker: iedereen wil er het liefste zo snel mogelijk vanaf.


Tips tegen zweetaanvallen
Behalve dat je je met klotsende oksels onfris voelt en er ongewenste geurtjes kunnen onstaan, komt het je zelfvertrouwen niet ten goede wanneer zich grote zweetplekken verspreiden over je shirt, in het volle zicht van jouw collega’s of die leuke date. Met deze tips kun je dat voorkomen.

1. Houd een dagboek bij
We bedoelen natuurlijk geen dagboek met al je diepste geheimen, maar één waarin je exact bijhoudt wanneer en in welke omstandigheden zweetaanvallen zich voordoen. Beschrijf nauwkeurig waar je een zweetaanval kreeg, wat je aan het doen was, wat eraan voorafging, wat je had gegeten en gedronken etc. Hoe meer details, hoe beter. Probeer vervolgens  een patroon te ontdekken. Als je inzicht hebt in de oorzaken van je zweetaanvallen, kun je gericht actie ondernemen.

2. Stressmanagement  
Als je stress ervaart in specifieke situaties, zoals bij examens of presentaties, kun je technieken aanleren of trainingen volgen om die spanning te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan ontspanningsoefeningen of een cursus ‘spreken in het openbaar’. Als je last hebt van chronische stress, is het zaak je levensstijl aan te passen en meer tijd te maken voor ontspannende bezigheden. Dat kan van alles zijn, van natuurwandelingen tot kooksessies.

3. Geen alcohol en koffie
Cafeïne heeft een stimulerend effect op het zenuwstelsel en zorgt voor de aanmaak van adrenaline, wat gepaard gaat met een verhoogde lichaamstemperatuur. Alcohol zorgt ervoor dat de bloedvaten in je huid zich verwijden, wat ook zorgt voor een verhoogde lichaamstemperatuur. En een verhoogde lichaamstemperatuur betekent: meer zweet.

pittig



4. Vermijd pittig eten
Pikante voedingsmiddelen, zoals sambal en wasabi, doen iets geks met je lichaam. Ze bevatten een stofje genaamd capsaïcine, dat de receptoren stimuleert die normaal gesproken reageren op hitte. Je lichaam denkt daardoor dat je het heet hebt en reageert door te gaan zweten. Doe het dus rustig aan met de chilipepers als je niet wilt dat het zweet je straks op het voorhoofd staat.

5. Een gezond eetpatroon en gewicht
Vet, bewerkt voedsel, proteïnen en koolhydraten kosten je lichaam veel energie om af te breken. Door lichte, plantaardige maaltijden te eten, hoeft je lichaam minder hard te werken en zweet je minder. Bovendien helpt een gezond eetpatroon je lichaamsgewicht op peil te houden. En dat is handig, want ook een hoog lichaamsgewicht vergroot de kans op zweten.

zweetaanvallen
6. Fibershirts
Soms kun je zweten niet voorkomen. In die situaties bieden Fibershirts uitkomst. De shirts zijn gemaakt van speciale organische microvezels die sterk absorberend zijn. Daarnaast hebben ze ingenaaide okselspads, die ervoor zorgen dat zweet nooit zichtbaar wordt op je bovenkleding. Zo kun je met een gerust hart die belangrijke presentatie geven, zonder je zorgen te maken om zweetplekken.

7. Handige hulpmiddeltjes
Je maakt jezelf het leven makkelijker door gebruik te maken van slimme hulpmiddeltjes, zoals een goede antiperspirant om zweet te blokkeren en babydoekjes om jezelf op te frissen. Hoewel misschien niet de meest charmante oplossing, is een handventilatortje tijdens een zweetaanval vaak precies wat je nodig hebt.

8. Kruiden en oliën
Toverhazelaar en salie hebben samentrekkende eigenschappen en verkleinen de poriën. Schizandra, valeriaanwortel en St Janskruid hebben een kalmerend effect en gaan symptomen van de menopauze zoals nachtelijk zweten en opvliegers tegen. Tea tree oil is ook goed om in jouw medicijnkastje te hebben: vanwege de anti-bacteriële eigenschappen gaat het geurvorming tegen.

9. Blijf zelfverzekerd
Zweetaanvallen kunnen een vernietigend effect hebben op je zelfvertrouwen. Als je niet oppast, wordt het zweten zélf een bron van stress. Dat maakt het probleem alleen maar erger, want meer stress betekent nog meer zweet. Laat je dus niet uit het veld slaan, blijf doen wat je altijd deed en doe het met opgeheven hoofd. Een beetje (oké, heel veel) zweet mag jouw succes niet in de weg staan. Klik hier voor tips voor meer zelfvertrouwen.



Zweetaanvallen in verschillende soorten en maten
Welke tip voor jou het beste werkt, is mede afhankelijk van de manier waarop jij zweet én de oorzaak ervan. Het is dan ook handig om daar zicht op te krijgen.

Sommige mensen ervaren zweetaanvallen vooral overdag, terwijl anderen juist ’s nachts hun bed uit zweten. Sommige mensen hebben eigenlijk nooit last van overmatig zweten, maar krijgen ineens zweetaanvallen als ze zwanger worden of in de overgang raken. Terwijl sommige mensen zweetaanvallen hebben als reactie op bepaalde situaties, zweten anderen continu veel, zelfs als er helemaal niks aan de hand is. De ene zweetaanval is de andere dus niet.

Wanneer zweten ernstige vormen aanneemt, kan er sprake zijn van hyperhidrosis. Daarin worden twee soorten onderscheiden. Als je continu veel zweet zonder duidelijke aanleiding en dit al op jonge leeftijd begonnen is, kan dat duiden op primaire hyperhidrosis. Dat is vaak erfelijk. Als de zweetaanvallen op latere leeftijd zijn onstaan en ook ‘s nachts voorkomen, kan dat duiden op secundaire hyperhidrosis. Daarbij zijn de zweetanvalllen een symptoom van een onderliggende oorzaak, zoals hormonale veranderingen, ziekte of medicijngebruik.



Oorzaken van zweetaanvallen
Zweten is een biologische functie die bedoeld is om ons lichaam af te koelen, zodat we niet oververhit raken. Wanneer de lichaamstemperatuur oploopt, gaat er automatisch een signaal naar de zweetklieren en scheidt het lichaam zweet uit. Dat verdampt op de huid en koelt zo het lichaam af. Het is dus logisch dat we bijvoorbeeld meer zweten wanneer het buiten warm is of tijdens het sporten. Maar soms hebben zweetaanvallen ook minder duidelijke redenen.

De nummer 1 reden voor zweetaanvallen is stress. Wanneer je stress ervaart, wordt er een ‘fight or flight’ reactie in je lichaam geactiveerd. Dit is een reactie die nog stamt uit de oertijd en onze voorouders hielp efficiënt re reageren op dreigend gevaar, door te vechten of weg te rennen. Hoewel hedendaagse stressvolle situaties om heel andere reacties vragen, is de fysieke reactie op stress nog steeds hetzelfde. Er wordt adrenaline aangemaakt in het lichaam en je ervaart een verhoogde hartslag en lichaamstemperatuur, waardoor je gaat zweten.

Andere veelvoorkomende oorzaken van zweetaanvallen zijn:
  • Voedingsmiddelen
  • Hormonen
  • Overgewicht of gewichtstoename
  • Koorts
  • Ziektes
  • Medicijnen


Kun jij inschatten waardoor jouw zweetaanvallen veroorzaakt worden? Lees dit artikel om je verder te verdiepen in de oorzaken van zweten.

0 opmerkingen

Plaats een opmerking

Alle opmerkingen worden binnen 24 uur beoordeeld

Nederlands