11 Tips tegen (overmatig) zweten die jou gaan helpen!


Last van (overmatig) zweten? Dan heb je zeker weleens iemand een verschrikkelijk zweterig handje gegeven, een lekkere zweet-knuffel of heb je bijvoorbeeld weleens een belangrijke presentatie gegeven met van die grote zweetplekken onder je oksels? Juist, dan is dit artikel iets voor jou!

Stel jezelf de volgende vraag: "Wat zou het voor mij betekenen als ik niet meer zoveel zou zweten?"


Meer zelfvertrouwen? Minder gênante momenten? Meer vrijheid en zelf kunnen bepalen wat je gaat dragen? Meer leven & minder verstoppen! Dat zijn de antwoorden die vaak worden gegeven en deze moeten niet worden genegeerd.

 
Het herwinnen van je zelfvertrouwen door het oplossen van je zweetprobleem geeft een geweldig gevoel!
 
In dit artikel gaan wij 11 krachtige tips bespreken om jou te helpen met minder zweten:

1. Gebruik klinische anti-zweet deodorant

2. Breng deze op de juiste manier aan
3. Kleed strategisch
4. Voeding (+aantal trigger foods)
5. Sport regelmatig voor balans
6. Bestrijd zweet-stress
7. Nachtzweten
8. Blijf jezelf scheren
9. Zweetvoeten
10. Hyperhidrosis
11. Medicijnen

 

Laten we hier dieper op ingaan...

 

1. Gebruik klinisch geteste anti-zweet deodorant

anti transpirant


Gooi die ouderwetse standaard deodorant in de prullenbak! Jij hebt een anti zweet deo nodig (oftewel een antitranspirant), deze heeft speciale ingrediënten die jou laten stoppen met zweten. Kijk dus voordat je een anti-transpirant goed naar de ingredienten. Zorg ervoor dat de anti-transpirant minimaal uit 12% aluminium chloride bestaat, aluminium chloride zorgt er namelijk voor dat je veel minder (overmatig) transpireert.

FABEL: De gedachte dat anti-transpirants en deodorants het risico op kanker vergroten, wordt door verschillende onderzoeken en tevens door het KWF Kankerbestrijding ontkent!

Als je de aandoening hyperhidrosis hebt (heftig overmatig zweten) dan raden wij een hoger gehalte dan 12% aan. Voor zeer sterke anti-transpirants kan je een afspraak met je huisarts maken en deze op recept krijgen. Zo niet, dan zouden de volgende anti-transpirants een mooie uitkomst voor jou kunnen bieden:

  • Syneo 5
  • Odorex
  • Odaban

 

2. Breng anti-transpirants op de JUISTE wijze aan!

antitranspirant aanbrengen
 

Om een anti-transpirant effectief te laten werken moet je hem effectief gebruiken! Om hem effectief te gebruiken adviseren wij om de anti-transpirant 's nachts vlak voor het slapen gaan aan te brengen. Waarom? Omdat het actieve ingredient (aluminium chloride) even de tijd nodig heeft om in de zweetklier te komen.

Daarnaast zweten mensen vaak minder in de nacht, hierdoor kan het product goed inwerken. Volg dus deze tip en voorkom hiermee dat je overdag last hebt van die stinkende zweetgeur!


 

3. Kleed strategisch (Speciale kleding)

shirt met okselpads

We kleden ons meestal naar het weer, dikke kleding tijdens de winter, en makkelijke korte kleding in de zomer. Voor mensen die last hebben van overmatig zweten maakt het weer, de gelegenheid of de outfit niks uit. Daarom moeten zij zich strategisch kleden (of gebruik maken van speciale kleding) om okselzweet te voorkomen.

Als jij houdt van lichte kleuren zoals wit, grijs of lichtblauw dan merk je zelf wel dat hier makkelijk zweetplekken in verschijnen, en vaak na een aantal keer dragen komen er lelijke gele plekken in. Deze gaan er moeilijk uit en moeten vervolgens met middelen als azijn eruit worden gewassen. Daarom raden wij aan om donkere kleuren te dragen zoals zwart of donkergrijs, daardoor worden je zweetplekken verborgen!

Daarnaast kan je ook gebruik maken van anti zweet pads, dit zijn losse okselpads die je onder je oksel kan leggen en het zweet absorberen. Deze pads raden wij af, omdat ze vaak verschuiven en niet lekker zitten.

Wat wij aanraden aan jou zijn Anti Zweet T-shirts van Fibershirts.nl: Deze shirts hebben ingenaaide okselpads die heerlijk zitten. Fibershirts zijn gemaakt van speciale Micro-Vezels die 3 keer meer absorberend zijn dan normaal katoen en veel zachter.




 

4. Voeding (+Trigger Foods)

eten tegen zweten

Het is logisch dat bijvoorbeeld pittig eten de kans op zweten gaat verhogen. Iemand die een hete peter eet heeft al vaak het zweet op zijn voorhoofd staan. Je lichaam probeert zichzelf namelijk af te koelen als je iets heel pittigs eet.

Wij raden jou aan om koffie en energy drankjes te laten staan, de 
cafeïne in deze drankjes veroorzaakt zweetaanvallen. Cafeïne zorgt namelijk voor een stimulatie van het centrale zenuwstelsel en draagt daardoor bij aan overmatig zweten. Probeer de inname hiervan dus te beperken.


 

5. Sport regelmatig voor balans

sporten tegen zweten

Regelmatig sporten leidt tot de afgifte van endorfines in de hersenen, dit geeft een gevoel van ontspanning en tevredenheid. Het verlagen van stresshormonen gebeurt daarnaast ook tijdens het sporten. Wij raden aan om minimaal 3-5 keer per week 30-45 minuten te sporten om van dit gunstige effect te genieten. Het maakt niet uit of dit krachttraining of cardio is.

 

6. Bestrijd zweet-stress

 stress zweet


Zoals je waarschijnlijk al weet kan stress je zweetprobleem erger maken, al helemaal stressen over de gedachte dat je misschien gaat zweten. Dit noemen wij zweet-stress! Je overmatige zweet leidt tot stress wat vervolgens weer leidt tot meet zweet. Hierdoor raak je in een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Wij adviseren je dus om je stress in mate te houden. Dit kan je doen door een aantal simpele stappen te volgen:


1. Bereid je voor
Als je van te voren weet dat je een mogelijke stressvolle situatie hebt (bijvoorbeeld een date, feestje of presentatie) dan heb je een voordeel, je kan jezelf namelijk voorbereiden. Bestudeer je gedacht voorafgaand aan de stressvolle situatie, vraag jezelf af waar je precies nerveus van wordt en schrijf dit allemaal op. Je zult merken dat het vaststellen van de oorzaak en dit opschrijven en erg zal helpen.

2. Ademen
Ademen is heel belangrijk, vaak gebeurd dit te hard en te snel (als je nerveus bent) met als gevolg: meer zweten! Als je hier last van hebt neem dan een diepe en langzame teug lucht. Zorg ervoor dat je minimaal 4 seconde aan het inademen bent, houdt het even vast en adem daarna rustig uit. Wat je ook kan proberen is mediteren, dit zorgt voor algehele ontspanning en kan ook helpen tegen stress.

3. Focus op het moment
Ga jezelf niet gek lopen maken in je hoofd, en allemaal scenario's bedenken hoe slecht het kan gaan. Maar focus op het moment, en maak gewoon eens plezier.

4. Maak het geen obsessie!
Als je begint met zweten, ga jezelf dan niet gelijk zorgen maken. Dat is nergens goed voor en gaat je niet helpen met minder zweten. Probeer er niet aan te denken en onze tips tegen zweten toe te passen.


 

7. Nachtzweten

nacht zweten

's Ochtends nat van het zweet wakker worden? Veel mensen hebben last van 's nachts zweten. Er kunnen zeer veel oorzaken zijn van 's nachts zweten zoals alcoholgebruik, pittig eten, overactieve schildklier, suikerziekte, bepaalde medicijnen, de overgang etc. Het beste advies wat wij dus kunnen geven is dat je een afspraak bij de huisarts maakt en hier de oorzaak van het probleem achterhaald. Probeer eens speciale nachtkleding (van dun doorlatend materiaal) te dragen of een goed ventilerend matras aan te schaffen.

 

8. Scheren

oksels scheren


Scheer jij jezelf dagelijks, wekelijks of helemaal nooit? Probeer je oksels minimaal 3 keer per week te scheren, hoe minder haar je onder je oksels hebt des te minder warm het daar wordt. Met lekker gladde oksels zal je dus minder zweten, en zal het ook minder snel gaan stinken!

 

9. Zweetvoeten

zweet voeten


Zweetvoeten kunnen zeer vervelend zijn, daarom hebben wij een aantal tips tegen zweetvoeten speciaal voor jou. Draag ten eerste altijd sokken of schoenzolen van een natuurlijk materiaal (zoals wol, leer of hout). Als de schoenen na het dragen heel erg stinken doe ze een nachtje in de vriezer, je zult merken dat de stank verdwenen is.

Een tweede tip voor overmatige zweetvoeten is een speciaal voetenbadje. Je mengt een half glas listerine (150ml) met een half glas azijn en hierbij voeg je genoeg warm water toe (zorgt dat het water niet te heet is). Vervolgens laat je jouw zweetvoeten 15-20 minuten in het water weken. Hierdoor laten dode huidcellen los en verdwijnt die stank.


 

10. Hyperhydrosis

hyperhidrosis

Hyperhidrosis oftewel overmatig zweten, is een aandoening die vaak erg veel schaamte met zich meebrengt. Naar schatting heeft ongeveer iets minder dan 2% van de bevolking er last van. Het komt vooral voor onder de oksels, aan de handen en aan de voeten. De oorzaak van hyperhidrosis is vaak onbekend, maar het wordt vaak erfelijk bepaald.

Een aantal veel voorkomende behandelingen voor hyperhidrosis zijn:

  • MiraDry behandeling
  • Medicatie
  • Zweetklieren chirurgisch laten verwijderen
 
 

11. Medicijnen

medicatie tegen hyperhidrosis

Er zijn een aantal medicijnen die kunnen helpen tegen overmatig zweten. Veel voorkomende medicijnen zijn oxybutynine en glycopyrronium. Oxybutynine is eigenlijk een medicijn voor de behandeling van een overactieve blaas. Het is zeer effectief tegen hyperhidrosis, maar kan wel een aantal bijwerkingen als misselijkheid en droge mond hebben. Glycopyrronium is ook een veelgebruikt medicijn en kan worden verkregen met behulp van een huisarts.
 

  Fibershirts.nl         Reacties (0)

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties